LARISA OANCEA
Filmul ca proiect curatorial
prezentare

11 04 2019
ora 19

Tema muzeificării cinematografiei constituie astăzi unul dintre punctele nodale ale transgresării limitelor dintre filmic si pictural. Muzeul devine noul templu al cinefiliei: pe de o parte, regizori în rol de curatori – “ Voyages en Utopie “ de Jean-Luc Godard (Centre Pompidou, 2006), “ Carne y Arena “ de Alejandro G. Iñárritu (Fondazione Prada, 2017) sau „cabinetul de curiozităţi” curatoriat de Wes Anderson la Kunsthistorisches Museum (septembrie 2018-ianuarie 2019) – iar pe de alta, istorici de artă şi curatori care includ cinematografia în proiectele lor expoziţionale – “ Le mouvement des images “ de Philippe Alain-Michaud, “ Nouvelles histoires de fantômes “ de Georges Didi-Huberman şi Arno Gisinger (Palais de Tokyo, Paris, 2014) sau “ Pasolini Roma “ de Alain Bergala, Jordi Balló şi Gianni Borgna (Palazzo delle Esposizioni, Roma, 2014). “Filmul ca proiect curatorial” deschide o paranteză cuprinzătoare asupra influenţelor reciproce dintre filmic si muzeal, trasand o linie fluidă între white cube (spaţiul muzeal) şi black cube (sala de cinema).

Larisa Oancea (n. România, 1987) este istoric de artă, cercetător în cadrul platformei curatoriale Yogurt Magazine. Este doctor în istoria și teoria artei (Universitatea Națională de Arte, București), cu o teză despre dialogul dintre istoria artei renascentiste și cinematografie, o continuare fluidă a cercetărilor sale anterioare asupra influențelor dintre pictură și film, precum și asupra relației dintre cinematografie și antropologie. Experiențele sale cele mai recente sunt articulate în diverse colaborări ca asistent muzeal la Fundația Prada, Triennale di Milano sau Bienala de la Veneția, contributor pentru diferite reviste de artă, curator și cercetător în diverse sesiuni de film tematice (Casa del Cinema Pasinetti – Veneția, Palazzo Cesi – Acquasparta , Centrul de Artă Contemporană Club Electroputere – București / Craiova). În timpul doctoratului ei, Larisa a făcut cercetări independente în instituții precum Bibliotheca Hertziana, Centro Sperimentale di Cinematografia sau Fondazione Giorgio Cini, extinderi ale curiozității sale în domeniul fotografiei și cinematografiei. În prezent locuiește în Veneția unde colaborează cu diferite instituții de artă și în principal cu artiști care folosesc video și fotografie în arta lor.

În 2019 ARTISTHETEACHER aduce arta mai aproape de tinerii din centrele universitare și mediază procesul de formare al acestora prin intermediul educației non-formale, încurajează procesul creativ și critic. În acest sens, realizăm o serie de întâlniri, workshop-uri, talk-uri interactive, coordonate și moderate de artiști vizuali, curatori, istorici și critici de artă din țară și internaționali.

Anca Benera și Arnold Estefan
Liviana Dan
Olah Gyárfás
Răzvan Ion
Alex Mirutziu
Larisa Oancea
Martin Piaček
Alexandra Pirici
Mircea Popescu
Anca Rujoiu, Dinu Bodiciu, Mun Wai Lee, Bani Haykal
Lucia Tkáčová
Mihai Vereștiuc

foto: Cadru din Play it again, Sam de Woody Allen, 1972